تبلیغات
استاد، علامه محمدرضا حکیمی
 

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کتاب (قصد و عدم وقوع) نیازعالمان امروز - 2

بخش دوم

علی جندقی

     آرزوها

     -نامه1-

     در این نوشتار استاد حکیمی با اشاره به یادِ روزهای سی سال پیش، و آرزوهایی که درآن روزها داشته است، اینگونه به ذکر آنها می‌پردازد: (منشأ آن آرزوها آن بود که «حوزه» برای من نقطه‌ی امید بود، زیرا همواره می‌اندیشیدم که یک «جهش اسلامی» پدید آید و یک «هدایت دینی»، کل جامعه را به جهتی درخور، رهبری کند، و این دید حاصل یک شناخت بود و یک تجربه:

     1. مذهبی بودن جامعه

     2. نارسایی و ناکامی دیگر مسلکها و مرامها در هرجایی.

     و وقتی مسئله اصلی، هدایت دینی است، هنگامی بدرستی هدایت است که «انسان معاصر»، در «زندگی معاصر» هدایت شود.

     و روشن است که «هدایت دینی» -بطبع- باید به دست «عالمین دینی» انجام پذیرد (نه هر عالم فقیه رساله دار و مدعی فضل و خارجگویی، بلکه عالم آگاه).... پس توجه باید معطوف به حوزه‌ها باشد به نام محل پرورش راهگشایان بزرگ، برای ایجاد یک جهش بزرگ، در راستای احیای دین و نجات انسان... بنابراین چارچوب درست حوزه «حوزه‌ی وسیله» است نه حوزه‌ی هدف)

     علامه حکیمی سپس با اشاره به انتظارات خود ازحوزه، آنجا را اینگونه ترسیم می‌کند: (حوزه‌ی متعهد و آگاه.... حوزه‌ای که «عدالت» را در رأس ارزشها قرار دهد... حوزه‌ای که مصداق این تعلیم بزرگ پیامبر باشد: «الفقهاءُ اُمناءُالرسل ما لَم یدخلوا  فی الدنیا = عالملن دینی امانتداران پیامبرانند تا هنگامی که به دنیا تمایلی نداشته باشند».... حوزه‌ای که نمونه زنده این تعلیم بیداری آفرین امام صادق «ع» باشد: «العالم بزمانه لاتهجُمُ علیه اللوابس = تنها آگاهان زمان شناسند که کلاه سرشان نمی‌رود»... و خلاصه حوزه‌ای که هم با «منیة المرید» شهید ثانی و «معراج السعادة» نراقی مأنوس باشد و هم از «عروةالوثقای» سید جمال‌الدین اسدآبادی و «روزنامه تجدد» شیخ محمد خیابانی آگاه... و اینچنین حوزه‌ای که یاد شد -بطبع- طرف حسابش و موضوع کارش، انسان و جامعه است چون جوهر موضوع هدایت همین است. هدایت شامل دو بخش توأمان است:

     -تربیت (فرد سازی)- و

     -سیاست (جامعه پردازی)-

     و این هردو کار بدون داشتن آگاهی عملی نخواهد گشت...)

     سپس استاد به تفسیر انگاره‌ای می پردازند، که با آن انگاره، حوزه برای ایشان نقطه‌ی امید بود:

     (حوزه‌ای که شناخت داشته باشد و شناخت دهد، آگاه باشد و آگاهی پیدا کند... حوزه‌ای که هدایت کند و چهار رکن هدایت: مکتب، انسان، زمان و زندگی را به درستی و نیکی بشناسد و از ابعاد ضلال (گمراهی و سرگشتگی) در همه چهره‌های آن، و راههای نفوذ آن در درون و برون انسان مطلع باشد.)

     در انتهای نامه نیزاستاد، علامه محمدرضا حکیمی درباره قلمرو فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی در حوزه‌ها به نکات ذیل اشاره می کند:

     (1. تأسیس کتابخانه مجلات در 6 مرحله، (1)مجلات فعلی ایران و هرچه از این پس منتشر می‌شود، (2)مجلات فعلی کشورهای اسلامی و هرچه از این پس منتشرمی شود، (3)مجلات گذشته ایران (4)مجالت گذشته کشورهای اسلامی دیگر (5)مجلات مربوط به اسلام و اسلامشناسی از هرجای جهان، (6)مجلات گونا گون دیگر ازسراسرعالم)

     و سپس به اموری اشاره می کنند: [که مطالعه کامل آنها درکتاب (بویژه بند11) ضروریست]

     (1. دقت در این مجلات لازم است که هرچه در این مجلات درباره اسلام و اسلامشناسی و ارزشهای اسلامی آمده است بوسیله هیئتی دارای صلاحیتهای لازم مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

     2. تشکیل کلاسهای مناسب و انتخاب افراد مناسب و استفاده از استادان مناسب (حتی خارج ازکشور) برای تربیت «محقق»، «نویسنده»، «مؤلف» و «مترجم».

     3. اقدام جدی برای تکمیل برنامه‌های حوزه و انطباق کامل آنها (پس از صحت و اصالت و عمق لازم) با فطرت و محتوای زمان و موازین آگاهی و اصول تربیت و غنای اسلام.

     4. شناساندن هرچه بیشتر افکار بیدار و کتابهای آگاهی بخش اسلامی و نفوذ دادن آنها و آن آگاهیها در حوزه‌ها.

     5. ایجاد امکانات در حوزه‌ها برای مطا لعه دیگر فرهنگها و اندیشه‌ها و مکتبها.....

     6. نشان دادن روشهای مطمئن و نیرومند برای شناخت آگاهانه اسلام از مآخذ اصلی قرآن و حدیث (در ارتباط با هم) با رعایت اصول دقیق تعقل و اجتهاد.

     7. روشن کردن معنای حقیقی و ژرف و فراگیر «تفقه در دین» یعنی فهم اجتهادی مجموعی دین.... و دانستن اینکه «فقه اصطلاحی» تفقه در دین نیست، بلکه در بخشی از دین  است.... زیرا هدف اصلی دین «تربیت (فردسازی)» و «سیاست (جامعه پردازی)» است؛ و برای تفقه در دین، فقیه می‌بایست «استفراغ وسع» (بکارگیری همه توان و معلومات و امکانات در اجتهاد) را بکار گیرد و ملاک قرار دهد و انسان و زمان را بشناسد و....

     8. نشر تحلیلهای بیداری آفرین -بصورتی گسترده و پیاپی- درباره واقعیت اجتهاد و ابعاد و مبانی آن.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : محسن زهتابچی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان